19 jun Wat is belangrijk bij het lanceren van een webshop
Wat is belangrijk bij het lanceren van een webshop
Je hebt een nieuw product en gaat deze aanbieden op het internet. Wat heb je dan nodig? Een webshop. Leuk! Maar waar begin je? En waar moet je allemaal aan denken? Want mensen vergeten dat het ontwikkelen van een webshop best ingewikkeld is. En dan heb je alleen nog maar de basis. Uiteindelijk zal je toch enige kennis nodig hebben om ook de webshop te ‘vullen’ en bij te houden. Om je op weg te helpen alvast een paar tips om over na te denken.
Wanneer je begint weet je al welke producten je gaat verkopen. Dus de product pagina’s komt wel goed. Maar bij de ontwikkeling van een nieuwe webshop zijn er een paar stappen die je eerste moet doorlopen:
• Welk platform ga je gebruiken?
• Hoe komt de shop er uit te zien?
• Welk betalingssysteem hang je eraan?
Welk platform ga je gebruiken?
Wanneer je een website of webshop laat bouwen is het van belang dat je goed nadenkt over alle mogelijkheden en opties die je wilt inbouwen. Of jij het doet of een designer, wanneer je dit niet vooraf bedenkt dan kan je al snel in de knoop raken. Helaas is het dan niet altijd makkelijk om van platform te wisselen. Vaak betekent het gewoon weer opnieuw beginnen. En dat is zonde van de tijd.
Laat je informeren over de opties, ga samen met je designer om de tafel en werk alles uit wat er in de shop moet komen. Zelf werk ik met WordPress en Woocommerce. Ik vind het een mooie combinatie dat goed samen werkt en ook de integraties met o.a. social media en betaling systemen zijn afgedekt.
Naast Woocommerce heb je ook Shopify of Magento (heet tegenwoordig Adobe Commerce). De een is gratis, de ander moet je voor betalen. Kijk ook daar naar, want het kan zijn dat je voor een betaald platform kiest terwijl je ook met de gratis variant perfect uit de voeten kan.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat je een veel complexere webshop nodig hebt. Dan kom je al snel op een custom made variant uit en zal je echt met een webbouwer om tafel moeten. Dan ontvang je een gehele webshop op maat maar wel met een heel ander prijskaartje. Dus wees daarvan bewust. Uiteraard kan het zijn dat je eerst met een standaard platform begint en later overstapt op een custom made. Allemaal afhankelijk van hoe je bedrijf en je wensen groeien.
De blauwdruk
Wanneer je begint met de brainstorm sessie is het essentieel om vanuit de klant te denken. Wie is jouw doelgroep en wat zoeken zij bij het bezoeken van een website. Tegenwoordig worden de meeste verkopen via de mobiel gedaan en is het dus belangrijk dat je webshop responsive is. Dat betekent dat alle blokken tekst en foto’s goed onder elkaar vallen en niet van het scherm. Kijk naar de navigatie. Je wilt dat je bezoeker binnen 3 klik een product kiest, selecteert en bestelt.
Doorloop tijdens het maken ook meerdere malen de webshop en denk goed na wat jij er van zou vinden als jij de klant bent die de webshop bezoekt. Kijk welke lay-out en welk design het beste werkt en hoe je het bestel- en betaalproces zo makkelijk mogelijk maakt.
De uitstraling
Belangrijk bij het ontwerp van een webshop is jouw brand. Wie ben jij, wat doet jouw bedrijf, waar staan jullie voor en wat willen jullie bereiken? Toon dit duidelijk op de webshop aan klanten, zodat zij weten van wie zij kopen. Als het goed is heb je al een logo en huisstijl. Zo niet? Dan is het belangrijk dat je dit vooraf of gelijktijdig laat ontwikkelen. De kleuren, lettertype en accenten van je huisstijl moeten namelijk ook in jee website meegenomen worden zodat je ook online dezelfde uitstraling hebt.
Buttons
Een heel belangrijk aspect van de webshop zijn de kleuren. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat kleuren een grote invloed hebben op jouw gevoel. Zo springt een rode ‘bestel’ button eruit en de kans op een aankoop verhogen. Dit omdat de kleur rood een gevoel van passie en vreugde oproept bij mensen. Uit onderzoek is gebleken dat er bij een rode ‘bestel’ button 34% meer aankopen zijn. Om een gevoel van vertrouwen op te wekken is juist blauw een fijne kleur. In mijn blog ‘Hoe belangrijk is de juiste kleur in je logo’ lees je welke kleur welk gevoel opwekt.
Maar… wanneer rood of blauw niet een huisstijl kleur is van jouw bedrijf dan is het ook weer raar om daar een afwijkende kleur voor de nemen. Ga eerst uit van de kleuren van je huisstijl. En wanneer het geen conflict oplevert met je huisstijl kan je er altijd nog voor kiezen om deze knop aan te passen. Door A/B testing kan je ook kijken waar de voorkeur van je doelgroep ligt.
Foto’s op je site
Naast de juiste kleuren zijn goede afbeeldingen en video’s ook belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruiken van relevante afbeeldingen en video’s de conversie van jouw webshop kan verhogen. Professionele beelden geven vaak al een gevoel van betrouwbaarheid aan de klanten. Bij beelden waar pixels duidelijk te zien (dus slechte of onscherpe foto’s) zijn hebben klanten sneller de neiging om te denken dat je product dan ook van een slechte kwaliteit is. Vooral voor webshops zijn goede beelden essentieel, want wie koopt een product zonder een foto gezien te hebben?
Teksten
Over het algemeen lezen mensen gemiddeld 20% van de tekst op een website. Dit is heel weinig. Lange teksten zorgen er vaak voor dat mensen afknappen. Mensen scannen teksten en halen op die manier het nuttige uit een tekst. Breek daarom de teksten op en wissel deze af met afbeeldingen. Houd het kort en krachtig zodat bij scannen alle belangrijke informatie gelezen wordt.
Vergeet ook niet je keywords en SEO in de teksten te verwerken. Dit is weer belangrijk voor je vindbaarheid op Google. Benieuwd hoe je dit moet doen? Neem een copywriter in de armen. Zij hebben ervaring in het schrijven van SEO teksten die passen bij jouw bedrijf en product.
Welk betaling systeem hang je eraan?
Om een product te verkopen heb je dus ook een betalingssysteem nodig. Het is tegenwoordig niet meer gebruikelijk dat je vooraf een overboeking maakt en dat vervolgens je bestelling wordt verwerkt. Het komt nog voor en is altijd goed om deze optie te blijven aanbieden maar ik raad je aan om voor een systeem te gaan zodat jij gelijk je geld hebt en niet hoeft te wachten. Naast overschrijven kan je ook nog kiezen voor ‘factuur sturen’. Dat is voor bedrijven handig maar voor consumenten zou ik dat niet doen.
In Nederland zijn we gewend om met iDeal te betalen. Creditcard is weer handig voor buitenlandse klanten maar ook Paypal is dan een perfecte optie. Zelf gebruik ik mollie. Daar zitten alle betalingsmogelijkheden in verwerkt, ook voor de Belgen en Duitsers bijvoorbeeld. En is met een plugin makkelijk te installeren in je webshop.
Woocommerce biedt ook een betalingssysteem aan. En je kan via Facebook ook bestellen en betalen. Wanneer je met veel internationale klanten werkt is Paypal een mooie optie. Er zijn dus genoeg mogelijkheden. Kijk welke er het beste aansluit bij jouw doelgroep en jouw bedrijf.
Reviews
En dan is je shop online en heb je al een aantal bestellingen gehad. Vraag deze klanten om een beoordeling (review) achter te laten. Want wat haalt twijfels over een webshop weg bij klanten? Precies, positieve reviews. Er zijn allerlei manieren om reviews te krijgen. Je kan tijdens na het leveren van de bestelling een mail sturen met de vraag of ze een review achter willen laten op je site. Je kan een site als Trustpilot gebruiken of je kan een winactie uitschrijven dat verloot wordt onder de mensen die een review achter hebben gelaten.
Maar ga geen reviews kopen, dan kom je niet geloofwaardig over en tegenwoordig is het ook niet meer toegestaan. En krijg je een negatieve review en is het geen leugen? Verwijder hem dan niet. Beantwoord deze met begrip en kom met een oplossing. Zo zien klanten ook dat ze serieus genomen worden.
En dan…
Bovenstaande tips ogen simpel en voor zichzelf sprekend, maar het bouwen van een goede webshop is toch lastiger dan gedacht. Heb je hier advies bij nodig of een andere vorm van hulp? Boek de Style Scan, dan neem ik je graag mee in het proces.
Boek de Style Scan