Waar hang je?

naam klant

melondust

skills

Design

Over dit project

Posters kennen we allemaal. Vroeger haalde we deze uit tijdschriften met foto’s van onze favoriete muzikant of acteur (oké ik ben oud want volgens mij doet de hedendaagse jeugd dat niet meer). Tegenwoordig zie je posters gebruikt worden als affiches voor evenementen of dancefestivals.

 

Een poster is een geweldig middel om te gebruiken in ramen of etalages. Je hangt ze gemakkelijk op. Ze komen in verschillende formaten van A4 tot A0, het is maar net wat je nodig hebt en ruimte voor hebt. Je kan je lezer op een snelle manier informeren over een actie of evenement dat er aan komt. Maar je kan er ook speels mee omgaan en je lezer een opdracht geven, bijvoorbeeld door de QR Code te lezen om te achterhalen wat er eigenlijk met de poster bedoeld wordt.

 

Waarom is er gekozen voor een QR Code?

melondust kreeg de gelegenheid om in het raam van een pand een poster op te hangen zodat mensen die voorbijlopen kunnen zien dat o.a. zij er ook zit. Alleen hoe krijg je snel je boodschap bij mensen? De locatie van het pand is in een druk deel van Volendam, er lopen veel mensen langs die vaak geen tijd hebben om een poster te lezen. Tegenwoordig loopt (bijna) iedereen met zijn of haar telefoon in de hand, dus even snel een foto maken van een poster is zo gedaan. En wanneer je een foto van een QR Code maakt, krijg je gelijk de link in je scherm, en zit je met één klik op de website. Wat is er nog makkelijker om traffic naar je website te krijgen?

 

Kan je dit dan ook meten?

Ja dat kan, je kan elke webpagina die je hebt meten met Google Analytics. Alleen voor deze poster maakte ik gebruik van de homepagina van de site en niet een dedicated pagina, dus ik kan niet echt meten of er meer traffic op de site is gekomen door deze poster. Maar daar ging het mij helemaal niet om. Ik wilde iets in het raam hangen dat mensen nieuwsgierig maakte om er een foto van te maken. Tekst ging niet werken omdat het te hoog ging, en mensen stoppen tegenwoordig niet om iets te lezen. Op deze manier sta ik in hun telefoon en kunnen ze in alle rust op een later moment rustig de pagina bekijken. Dat was mijn doel, en dat doel heeft het bereikt.

 

Dus als je denkt aan een poster voor jouw bedrijf, dan is het goed om ook na te denken aan het doel van de poster. Wil je tickets verkopen of alleen informeren dat er een evenement aankomt, dan vermeld je dit op de poster. Ook al zijn QR-codes een beetje old school, toch maken ze weer een opmars en zijn ze heel handig om in te zetten op drukwerk.