Mag ik je voorstellen aan…

naam klant

HV KRAS/Volendam

Skills

Design | Projectmanagement | Bemiddeling

Over dit project

Iedereen houdt van voetbal, nou ja niet iedereen, ik ben geen fan, ik kijk er alleen als Engeland de finale speelt. Maar wist je dat handbal ook best een grote sport is? Ik heb dit nooit geweten, zelfs niet wonend in een dorp waar de lokale club de nummer 2 van het land is. Denk dat er wat dat betreft wel wat marketing nodig is (maar dat is een heel ander gesprek).

 

Ik kwam in contact met de handbalvereniging HV KRAS/Volendam door een sponsor die mij de vraag stelde of ik het presentatiemagazine wilde ontwerpen. Elk jaar maakt de club een magazine ter promotie van het eerste herenteam dat vervolgens bij de eerste wedstrijd van het seizoen wordt gepresenteerd. Het eerste jaar ontving ik alle content en ontwierp ik het magazine. Voor ik het wist werd ik de club ingezogen waarna ik 2 jaar als marketingmanager fungeerde.

 

Hoe komt zo’n tijdschrift tot stand?

Elk jaar bedenkt het marketing- en communicatieteam een thema dat als rode draad gebruikt wordt voor het schrijven van de artikelen. We bedenken welke onderwerpen we willen presenteren en koppelen schrijvers met spelers om het artikel te maken. Elk jaar lichten we een afdeling binnen de club uit zoals commentators of scheidsrechters. Zodra alle content is gemaakt, ga ik aan de slag. Ik maak eerst een overzicht van alle content (de plank). Controleer of ik alles heb, hoeveel pagina’s we nodig hebben, etc. En dan begint het ontwerpproces.

 

Hoe begin je met het ontwerp?

Bij het ontwerpen van een magazine begin ik met het grid. Hoe gaan de pagina’s eruit zien, welke elementen ga ik gebruiken, ik controleer of het allemaal past en begin en laat dan de content inlopen. Dan voeg ik de sponsoradvertenties toe aan de pagina’s en zodra de eerste versie compleet is, stuur ik deze naar een aantal stakeholders die controleren of alles klopt. Vervolgens breng ik alle wijzigingen aan, stuur ik het tweede concept ter controle en zodra deze is goedgekeurd wordt het gedrukt.

 

Voor het ontwerp heb ik carte blanche, ik mag zelf behalen hoe het er uit gaat zien, en dat is erg fijn. Geen huisstijlrichtlijnen om mij aan te houden, als de kleuren oranje en zwart maar gebruikt worden. Het lettertype mag elk jaar aangepast worden zolang het leesbaar blijft. Elk jaar werd ik creatiever in het cover ontwerp die ik ook door vertaal in de seizoenkaarten. Zo creëer je eenheid binnen alle materialen die vervolgens gedurende dat seizoen wordt gebruikt. En volgend seizoen is er weer een nieuw ontwerp.

 

Heb je geholpen met de planning?

Ja, het eerste jaar was duidelijk dat de huidige marketingmanager moeite had om alle inhoud bij elkaar te krijgen, dus het tweede jaar nam ik deze taak op me. Ik werd projectmanager zodat de marketingmanager zich kon richten op het schrijven van artikelen. Ik vind projectmanagement erg leuk en een mooie uitdaging om met toegewijde mensen te werken om alles geregeld te krijgen. Ja, ik moest standvastig zijn en mensen opjagen, maar uiteindelijk is het resultaat er. Ik organiseerde de fotoshoot voor alle topteams, bemiddelde met de drukker en alle stakeholders en regelde het hele project. Dan ben ik in mijn element en ik ga goed op dit soort projecten. Stressvol? Nou soms wel, want zo een project regelen tijdens de zomer maanden, wanneer heel veel mensen op vakantie zijn, is echt niet makkelijk. En toch slaagden we er elk jaar weer in om alles op tijd af te hebben. Teamwork en een strakke planning zorgt er voor dat alles uiteindelijk goed komt.