De Holyplex haarverzorgingslijn

naam klant

Attitude Holland

Skills

Design | Projectmanagement | Advies

Over dit project

Attitude vroeg of ik kon helpen bij het ontwerpen van de verpakkingslijn voor hun Holyplex haarverzorgingslijn en daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Het komt niet vaak voor dat ik een aanvraag krijg voor een verpakking ontwerp maar kan zeggen dat ik het erg leuk vind om te doen. Het ontwerpen van verpakkingen is een wereld op zichzelf. Het vereist een andere benadering qua ontwerpen met aanvullende technische zaken om rekening mee te houden. Bij het ontwerpen is het belangrijk dat het ontwerp ook op het product past. Je wilt dat de afbeelding of illustratie op een doos ook daadwerkelijk doorloopt op de volgende kant. Dat een bedrukking op een fles met de ronding van de fles mee gaat en nog leesbaar blijft zonder de fles te hoeven draaien. Daarnaast moet je ook rekening houden met specifieke pictogrammen, een streepjescode en tekst die om veiligheids- en juridische redenen in het ontwerp verwerkt moet worden. Het komt vaak voor dat er te veel tekst in een kleine ruimte geplaatst moet worden waarbij de lettergrootte nog wel leesbaar moet zijn zonder dat men een vergrootglas nodig heeft.

 

Wat was het thema voor het ontwerp van de verpakking?

Attitude verkoopt producten gericht op de Gothic en Alternative markt, dus bedachten we een thema gebaseerd op de bijbel. De naam Olaplex werd veranderd in Holyplex en ik koos religieuze symbolen voor de illustratie. De teksten werden in het Attitude lettertypen gegoten zodat het geheel in lijn bleef met de huisstijl.

 

Bij het ontwerpen van de drie afzonderlijke opdrukken was het van groot belang dat de grootte van de illustratie en teksten voor alle drie de producten relatief even groot was. Dat is best een uitdaging omdat het afdrukgebied op de tube een stuk groter is dan de spray en je niet wilt dat de opdruk gaat zweven in het vlak. Daarnaast is het afdrukgebied op de spray erg klein in vergelijking met de fles en dus was het een leuke uitdaging om daar een geheel van te maken. Een manier hoe ik zorgdraag dat een verpakking ook klopt wanneer het geproduceerd en in elkaar gevouwen wordt is door dummies te maken. Ik print de ontwerpen uit, vouw ze in elkaar en kijk dan of ze kloppen. Dit is vaak op een kleinere schaal van het origineel omdat mijn printer niet groter print dan A4 maar toch geeft het een goede indruk van het eindresultaat.

 

Verpakking bedrukken

De huisstijl van Attitude gebruikt zwart als basiskleur, wat het productiebedrijf voor een uitdaging stelde om wit op zwarte producten te printen. We ontdekten dat het wit gedrukt op zwart grijs werd en kozen er voor om de witte druklaag tweemaal aan te brengen. De enige manier om echt wit te krijgen.

 

Hoeveel producten heb je ontworpen?

Het assortiment bestaat uit drie producten. Een shampoo (Purify), een conditioner (Glorify) en een finishing spray (Sanctify). Elk product werd voorzien van een productnaam met een knipoog naar Bijbelse en Engelse bewoordingen. Ook werd het producttype in het ontwerp verwerkt. Zo wist je dat je een shampoo pakte en werd het geen gok of Purify de shampoo was of niet.

 

Elk product in het assortiment kan samen of afzonderlijk van elkaar worden gebruikt. Dit geeft de klant de mogelijkheid om de volledige set of slechts een van de producten te kopen. De producten worden verkocht via hun website en diverse online marktplaatsen als Bol en Amazon en zijn een mooie aanvulling op je haarverzorgingsrituelen.