Leest iemand eigenlijk de tekst op een website?

Leest iemand eigenlijk de tekst op een website?

Heb je je ooit afgevraagd of mensen echt alle tekst op je website lezen? Nou, dat doen ze niet. Mensen scannen de tekst in plaats van hem te lezen. Daarom is het belangrijk om tekst af te wisselen met afbeeldingen. De afbeelding is wat de bezoeker prikkelt om het ondersteunende tekstblok te lezen. Door tekst en afbeeldingen af ​​te wisselen, gaan mensen er sneller naar terug als er iets interessants opduikt tijdens het scannen. Dus, waar moet je op letten om mensen verder te laten scrollen?

 

Tegenwoordig zijn websites het medium bij uitstek om informatie over een bedrijf te verkrijgen. Daarom is het belangrijk dat je website up-to-date en toegankelijk is voor de bezoeker. Te vaak kom ik websites tegen die puur uit tekst bestaan ​​of zoveel tekst hebben dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen met lezen en dus wegga. Je denkt misschien dat je al je informatie online ‘moet’ hebben, maar zelfs als je dat vindt, kun je het nog steeds opsplitsen in kleine stukjes, zodat mensen niet overweldigd raken en weggaan.

Om ervoor te zorgen dat mensen je website niet verlaten, kun je verschillende dingen doen. Als je helemaal opnieuw begint, is het belangrijk om een ​​overzicht te hebben van alle pagina’s en content die je op je website wilt hebben. En het is goed om te kijken naar afbeeldingen versus tekst. Je (web)designer zal je helpen en adviseren over wat je wel en niet moet doen. Maar door jezelf een beetje te verdiepen in de wereld van websites bespaar je veel tijd (en geld).

Dus, waar begin je?

Een van de dingen waar je naar moet kijken, zijn de afbeeldingen op je website en hun relatie tot de tekst. Onderzoek toont aan dat foto’s die worden bekeken met een laag contrast, slechte kwaliteit, wazig, rommelige achtergrond of die lijken op advertenties, niet populair zijn. Ze geven de bezoeker de indruk dat jouw product of dienst van dezelfde kwaliteit zal zijn. Een ander ding om te overwegen is om ervoor te zorgen dat je foto’s niet saai zijn, zelfs als je stockfoto’s gebruikt, zorg ervoor dat ze er echt uitzien in plaats van die voor de hand liggende Amerikaanse stijl.

Zorg er bij het selecteren van je foto’s voor dat ze een hoog contrast hebben, scherp en kleurrijk zijn en een serene achtergrond hebben (niet rommelig). Denk ook aan de relatie tussen de afbeelding en de tekst op die pagina. Als er geen relatie is, selecteer dan een andere foto. Ze moeten elkaar aanvullen, omdat mensen de tekst vaak gaan lezen nadat ze een afbeelding hebben gezien die past bij wat ze zoeken. Zorg ervoor dat mensen lachen, een vriendelijk gezicht hebben en in de camera kijken als je mensen op je foto’s gebruikt.

De beste manier om ervoor te zorgen dat de fotografie bij je bedrijf past, is door een fotograaf in te huren. Laat ze foto’s maken van je personeel, je producten en je bedrijf. Op deze manier krijgt iedereen die je website bezoekt een echt gevoel van wie en wat je bent.

Maak een overzicht

Een andere manier om tekst en beeldmateriaal te vinden, is door een overzicht te maken van de pagina’s die je op je website wilt hebben. Bijvoorbeeld je startpagina, over ons, productoverzicht, contact, enz. Verdeel vervolgens je bestaande content over deze pagina’s. Op deze manier zie je waar je informatie mist of moet verwijderen of aanpassen. Het is ook een goede manier om erachter te komen welke foto’s waar moeten komen en of je tekst of beeldmateriaal mist. Het bespaart niet alleen werk bij het vullen van de website, maar ook tijd tijdens het ontwerpproces.

Tip!

Schrijf op wat u in uw website wilt opnemen. Zijn er specifieke lay-outs of pictogrammen die u wilt? Of wat dacht u van het opnemen van uw sociale mediakanalen? Een geweldige plek voor de links is in de voettekst. Probeer zo gedetailleerd mogelijk te werken, zodat uw ontwerper direct aan de slag kan zonder tijd te verspillen aan het doornemen van alle content en het matchen ervan met de juiste pagina’s.

Wilt u meer weten over het maken van uw bedrijfswebsite?

Boek de Style Scan en ik laat u graag het proces zien van het laten maken van een website voor uw bedrijf.

Boek de Style Scan