Is jouw bedrijfsidentiteit toe aan een detox?

Is jouw bedrijfsidentiteit toe aan een detox?

Naast je merknaam is je bedrijfslogo een van de belangrijkste dingen die bij mensen opvalt wanneer ze met je bedrijf in aanraking komen. De associatie dat zij met je logo hebben zal de volgende keer dat ze het logo zien hetzelfde zijn. Het is dus belangrijk dat je logo het juiste verhaal over je bedrijf vertelt en dus ook uitstraalt waar jij voor staat. Je wilt namelijk dat het persoonlijkheid en herkenbaarheid uitstraalt wat uniek is aan jouw bedrijf.

 

Hoe weet je wanneer het tijd is voor een nieuw bedrijfsidentiteit?

Geen enkel logo kan eeuwig relevant blijven, er is altijd een moment waarbij je je logo onder de loep moet nemen en testen of het nog relevant is met vandaag. Want tijden veranderen, maar ook trends, en normen en waarden. Daarnaast verandert ook je bedrijf waardoor het kan zijn dat je logo niet meer aansluit op de huidige normen en waarden van je bedrijf. Dit zijn maar een paar redenen om je bedrijfsidentiteit onder de loep te nemen.

Zelfs mijn bedrijf krijgt een detox

Het logo van Emdesign bestaat al 24 jaar. En dat met een bedrijf dat nog maar 20 jaar bestaat is knap. Het begon met een project op de universiteit waarbij ik mijn naam had uitgewerkt tot een logo. Nooit wetende dat ik een bedrijf ging starten waarbij dit logo eigenlijk perfect zou passen. Het was de naam van het bedrijf (em-design) en ik vond hem mooi. Want mooi vinden is wel het begin van je eigen logo, als jij hem niet mooi vindt dat ben je er nooit trots op en dat straal je uit.

Toen Emdesign 18 jaar bestond veranderde ik de koers van mijn bedrijf. Een goed moment om naar het logo te kijken. Na een sessie logo voorstellen was het al snel duidelijk dat mijn logo tijdloos was en nog steeds paste in de tijd van vandaag. Fijn! Maar ik keek er al naar uit om iets heel anders te hebben. Alleen mijn motto is wel, wanneer iets goed is moet je het zeker niet gaan aanpassen omdat het zo hoort. Want het hoeft zeker niet.

Uiteindelijk koos ik ervoor om mijn huisstijl een twist te geven. Ik introduceerde een nieuwe kleur naast het donkerblauw (goud) en gaf de huidige stijl een andere insteek. Foto’s van mijzelf i.p.v. mijn creaties, ik ging in de je-vorm schrijven i.p.v. de U-vorm, en ik veranderde de taal van Engels naar Nederlands om mijn doelgroep beter aan te spreken.

Ook dit zijn vormen van een detox voor je bedrijf.

Hoe werkt een detox?

Detox kennen we allemaal. Vaak in de dieet sfeer waarbij we vieze drankjes nemen i.p.v. voedsel om ons lichaam een reset te geven na alle alcohol en eten dat we tijdens de feestdagen hebben genuttigd. Maar je bedrijf heeft dit om de x aantal jaar ook gewoon even nodig. Een moment waarbij je alles even goed bekijkt en evalueert of alles nog staat voor de kernwaarden waarmee je het bedrijf begon.

We beginnen bij het logo. Want dat is je visitekaartje naar buiten toe. Het eerste wat mensen zien (en onthouden) wanneer ze met je bedrijf in aanraking komen. Is deze nog relevant, heb je geen naamwisseling gehad of ben je andere kleuren in je huisstijl gaan gebruiken? Is het logo nog naar wens of denk je ‘mag wel een opfrisser gebruiken’?

Logo’s komen en gaan en het betekent echt niet dat je elke 5 jaar een nieuw logo nodig hebt. Zeker niet! Maar het is wel even goed om te kijken in welk straatje je logo past. Een aantal voorbeelden om je te helpen kijken naar jouw logo.

Het logo is oud

Bij de start van je bedrijf had je waarschijnlijk een logo waar je dol op was. Na verloop van tijd kan het zijn dat je logo oud geworden is of niet meer zo relevant of aantrekkelijk als je toen dacht. Een verouderd logo is gemakkelijk te herkennen, zelfs voor de gemiddelde consument die niets van design af weet. Vaak zijn er maar een of twee elementen in je logo die niet langer in stijl zijn (denk aan: lettertypen of verlopen). Dit geeft je logo al snel het gevoel dat het uit de vorige eeuw komt. Hoe iconisch je logo ook is, het ontwerp wordt altijd gebaseerd op de ontwerp normen en trends van de tijd waarin het is gemaakt. Dit betekent dat het op een gegeven moment verouderd zal zijn. Kijk naar je logo en bedenk of deze tekenen van ouderdom begint te vertonen.

Het logo is te complex

Doordat we tegenwoordig voornamelijk online zichtbaar zijn is het ook van belang dat je logo digitaal goed oogt. Logo’s met veel detail of een verloop vertalen zich vaak niet goed naar digitaal. Door de pixels in je scherm worden deze niet goed weergegeven. Ook zal je zien dat je op verschillende schermen anders over komt. Wanneer je logo is ontwikkeld in de periode voor het digitale tijdperk, zal je merken dat je logo op briefpapier perfect oogt, maar als profielafbeelding of op je website totaal niet. Tegenwoordig draaien logo’s om eenvoud, en logo’s zonder al te veel details zien er meestal goed uit op internet. Bekijk je logo op je website en social media profielen, is deze leesbaar? Zo niet, dan is detox van je logo geen slecht idee.

Je bedrijf is een andere weg ingeslagen

Toen je logo ontwikkeld werd was het waarschijnlijk een perfecte afspiegeling van je normen en waarden op dat moment. Maar we weten ook dat geen enkel bedrijf statisch blijft. Bedrijven groeien en veranderen in de loop van tijd. Nieuwe diensten, producten en bedrijfsmissies worden geïntroduceerd of er is een fusie of overname geweest.

Het bedrijf groeit

Maar het kan ook zo zijn dat je bedrijf is gegroeid, zowel in naamsbekendheid als in fysieke grootte. Je bent ooit klein begonnen en had weinig budget om een logo te laten ontwikkelen. Nu je groter bent is het tijd om je logo eens goed te laten ontwikkelen.

Een grote verandering kan ertoe leiden dat het originele logo van een bedrijf minder of niet meer relevant is. Dit is dan een perfect moment om je logo een nieuwe look te geven.

Ok, mijn logo heeft een detox nodig, en nu?

Je hebt vastgesteld dat het tijd is voor een logo detox. Om een detox te starten is het belangrijk om een aantal punten goed door te nemen.

Hoe herkenbaar is je logo?

Bedrijven met een lange en legendarische geschiedenis hebben meestal logo’s die onmiddellijk herkenbaar zijn. Alleen al het logo kan intense gevoelens oproepen bij de kijker die het logo is gaan associëren met het merk en het merk met positieve ervaringen of herinneringen. Denk aan de gouden bogen van McDonald’s denken of de swoosh van Nike. Hoe herkenbaarder het logo, hoe voorzichtiger een bedrijf moet zijn bij het herontwerpen ervan. Je wilt het logo niet zozeer opknappen dat het zijn oorspronkelijke kracht en betekenis verliest.

Hoe verouderd is je logo?

Een klant ziet al snel wanneer een logo oud of achterhaald is. Maar voor je gelijk denkt ‘wat is oud’, zijn er gradaties van hoe verouderd een logo kan zijn. Het belangrijkste is dat je je huidige logo altijd toetst met de trends van dit moment. Een logo dat in twintig jaar niet is aangeraakt, heeft vrijwel zeker een volledig nieuw ontwerp nodig, maar zoals bij Emdesign, kan het ook zo zijn dat het toch tijdloos is en er niets aan gedaan hoeft te worden. Een logo dat de afgelopen jaren opnieuw is ontworpen heeft wellicht genoeg aan een upgrade om het naar de huidige ontwerp trends van nu te brengen. Een goed voorbeeld is Google, zij veranderen regelmatig hun logo zonder grote revisies uit te voeren. Het resultaat is een logo dat voortdurend in ontwikkeling is.

Hoe belangrijk zijn de huidige trends?

Ontwerpen zijn altijd gekoppeld aan trends. Bij het overwegen van een nieuw logo is het handig om naar de huidige trends te kijken om een idee te krijgen waar design gevoeligheden liggen. Maar realiseer wel dat het geen goed idee is om je logo blindelings opnieuw te ontwerpen volgens de nieuwe trends. Trends veranderen, wat vandaag mooi is, is over 10 jaar weer ouderwets. Daarnaast zijn niet alle designtrends geschikt zijn voor alle merken. Veel ontwerpen hebben eenvoud en minimalisme in het logo verwerkt, maar die stijl is weer niet geschikt voor bijvoorbeeld een universiteit met een rijke history. Kijk naar de huidige trends, maar laat ze niet je stijl bepalen.

Ik heb een nieuw logo, wat gebeurt er nu?

Zodra je nieuwe logo is ontwikkeld is het belangrijk om deze in je bedrijf door te voeren. Verzamel alles waar je nu een logo op hebt en laat deze updaten door je ontwerper. Dat gaat al snel van logo op het bedrijfspand tot de naambordjes op je kantoor. Vergeet ook niet je relatiegeschenken en om organisaties die je logo gebruiken voor o.a. sponsoring het nieuwe logo toe te sturen. Zo voorkom je ook dat je oude logo nog ergens naar boven komt drijven.

Bij het verzamelen van al je marketingmaterialen kom je er al snel achter of deze ook een detox nodig hebben. Past de stijl nog bij je nieuwe logo? Meestal niet. Ga daarom met je ontwerper in gesprek om ook deze middelen aan te pakken. Zo ben jij weer helemaal up to date.

Weten of jouw bedrijf toe is aan een detox?

Lees hier meer informatie over de detox blend of boek de Style Scan, dan kijken we samen welke toepassingen het meest geschikt is voor de uitstraling van jouw bedrijf.

Boek de Style Scan