01 feb Hoe Kick Start je de uitstraling van je bedrijf
Hoe Kick Start je de uitstraling van je bedrijf
Elk bedrijf heeft een huisstijl nodig. Alleen wat is een huisstijl en waarom is het zo belangrijk? De huisstijl is het eerste wat je doelgroep ziet (en onthoudt). Het is dus belangrijk dat je hier aandacht aan besteed. Maar waarom is een huisstijl belangrijk? En waar moet je allemaal aan denken?
Een huisstijl is de uitstraling van je bedrijf, de visuele presentatie naar buiten toe. Daaronder vallen je bedrijfsnaam, logo, kleur(en), lettertypes, vormtaal en fotografiestijl. Al deze elementen worden vervolgens op een consistente wijze gebruikt in al je uitingen. Denk aan je briefpapier, visitekaartje, facturen, website, bedrijfskleding, noem maar op. Een van de belangrijkste taken binnen je bedrijf is dat je zorg draagt voor deze uitstraling en dat het altijd conform de opgestelde regels wordt ingezet. Deze regels vind je terug in je huisstijl handboek. Of je nu een groot of klein bedrijf bent, zorg ervoor dat er iemand binnen je bedrijf verantwoordelijk wordt gesteld voor de bewaking van je huisstijl. Dat kan jijzelf zijn, een collega of je vaste vormgever.
Maar waarom heb ik een huisstijl nodig?
Afgelopen jaar had ik een gesprek met een startende onderneemster. Zij vroeg of ik een flyer kon ontwerpen zodat zij kon starten. De eerste vraag die ze terugkreeg was ‘heb je een logo en hoe heet je bedrijf’. Die had ze niet, maar vond ze ook niet nodig. Maar zonder deze twee fundamentele bouwstenen kan jij je bedrijf niet bouwen.
Een aantal maanden later zit ze weer bij me aan tafel want ze kan nu echt gaan starten. Bedrijfsnaam wordt iets anders, maar logo is nog steeds niet nodig. Dus ik zeg weer ‘je logo is je visitekaartje voor je bedrijf, hoe kunnen mensen je herkennen?’ Ok, logo moet er ook komen.
Dit is een voorbeeld hoe mensen kijken bij het starten van een bedrijf. De een weet dat een identiteit enorm belangrijk is, maakt er budget voor en zorgt dat alles bij de start op en top in orde is. De ander denkt ‘ik begin met een logo en basiselementen, misschien een website en de rest komt later wel wanneer ik omzet heb gedraaid’, en de laatste die vindt het allemaal niet belangrijk en denkt het met een folder te redden. Niet te vergeten de persoon dat zelf aan de slag gaat in een programma als Canva, of op een buitenlandse site iets laat maken voor 5 euro. Welk persoon jij ook bent, uiteindelijk is de basis voor elk bedrijf hetzelfde.
Wat heb je dan nodig?
Om te beginnen is het belangrijk om te weten waar je bedrijf voor staat. Wat zijn je kernwaarden. Heb je een visie en missie? Dus wat is je doel en hoe ga je die uitvoeren. Wie is je doelgroep en waar zit zij. En uiteindelijk, wat is je bedrijfsnaam en wat heb je nodig om te starten.
Een aantal basiselementen zijn:
• Logo
• Briefpapier (digitaal of gedrukt)
• Website
• Flyer of ander promotiemiddel (kan ook je website zijn)
• Social media kanalen (waar zit je doelgroep, en zorg dat je daar zichtbaar bent)
Ook is het van belang wie je doelgroep is. Verkoop je een dienst of product? Want ook dat bepaalt of je een site, flyer of niets nodig hebt.
Waarom heeft niet iedereen een website nodig?
In de wereld van vandaag is het bijna ondenkbaar dat een bedrijf geen website heeft. Maar toch heeft niet ieder bedrijf er een nodig. Een consultant die ingehuurd wordt op projectbasis heeft veelal geen website. Hij gebruikt zijn netwerk om aan werk te komen. Maar iemand die producten verkoopt, of ik als designer, moet toch kunnen laten zien wat ze in huis hebben. Dan is een website de meest geschikte tool om in te zetten. Heb je een winkel, dan is een webshop een leuke toevoeging, maar wil je er ook voor zorgen dat je in de lokale bladen staat dan heb je advertenties nodig. Zo zie je dat het belangrijk is om te weten waar je doelgroep zich bevindt zodat je ook weet hoe je ze het beste kan bereiken.
En hoe zit dat met de overige dingen als kleur en lettertype?
Bij de ontwikkeling van je logo en huisstijl komen deze twee elementen aan bod. Die zijn voor het starten van je bedrijf niet van belang maar wel voor het ontwerpproces. Je designer zal je daarin meenemen en zorgen dat deze aansluiten op je kernwaarden en persoonlijke voorkeur.
Wat heb ik wel nodig?
Om je op weg te helpen heb ik een checklist ontwikkelt waar je op kan aanvinken wat je wel/niet nodig hebt. Elk bedrijf is anders en heeft andere behoeftes waardoor voor jou een bestickerde auto wellicht niet van belang is en een website weer geen toegevoegde waarde heeft voor een bouwvakker. Kijk wat bij jouw bedrijf past.
De checklist geeft je richting zodat je in ieder geval kan starten. En vergeet niet dat je gaandeweg altijd kan uitbreiden. Je hebt niet alles gelijk nodig. Maar zorg wel dat je er goed de tijd en energie in steekt want uiteindelijk is je uitstraling je visitekaartje. Is deze niet goed? Dan zal je doelgroep dat zien en naar de concurrent stappen.
Download hier ‘Start je bedrijf met de ultieme uitstraling checklist‘ om je te helpen bij het bepalen van je huisstijl middelen.
Wil je meer weten over kernwaarden?
In mijn blog ‘Hoe belangrijk is de juiste kleur in je logo’ lees je meer over kernwaarden in relatie tot de kleur van je huisstijl.
Benieuwd hoe je een sterkte uitstraling neer zet?
Meer informatie over de Kick Start blend lees je hier? Uiteraard kan je ook een Style Scan boeken, dan neem ik je mee in het hele proces.
Boek de Style Scan