Attitude Holland
Design | Projectmanagement | Advies | Bemiddeling
Wanneer je als bedrijf naast een webshop besluit om je eigen lijn in haarproducten te produceren dan kom je al snel uit bij de verpakking. Welke stijl ga je gebruiken, wordt dit in lijn met de huidige huisstijl of geef je elke productlijn zijn eigen identiteit? En, wat men ook vergeet, wordt het assortiment later uitgebreid of blijft het hierbij? Want ook dat is belangrijk om over na te denken. Je wilt namelijk niet op een later moment tegen issues lopen die je bij voorhand (deels) had kunnen voorkomen.
Natuurlijk is het moeilijk om in een glazenbol te kijken en te bepalen of er naast deze productlijn nog andere producten gelanceerd worden. Maar je kan wel al nadenken over het door vertalen van een lijn naar andere producten. Dan kom je later niet voor verrassingen te staan.
Voor Attitude mocht ik naast de haarverf en haarverzorging producten ook een verpakking ontwerpen voor de blondeer setjes. Want als je echt mooi gekleurd haar wilt hebben ga je eerst naar blond (ontkleurd) voor je er paars, roze, groen of geel overheen gooit. En dan komt dit ook nog eens in drie sterktes waardoor er dus voor elk soort een aparte verpakking moest komen.
De huisstijl van Attitude is voornamelijk zwart/wit. Om in lijn te blijven met het bedrijf heb ik een verpakking ontwikkeld waarbij de druppels van de haarverf terugkomen. Zo creëer je herkenning en zie je een mooie doorvertaling van een stijl over meerdere producten.
Ja flesjes zijn leuk maar je loopt tegen veel problemen aan. Ten eerste ze zijn klein, er moet veel (wettelijke) informatie op en dan kom je op technisch vlak al snel in de knel. Samen met de fabrikant heb ik gekeken naar wat er minimaal op moet en ook op welke grootte. Om verschillende drukrondes te voorkomen hebben we ook de gebruiksomschrijving in meerdere talen gedrukt op de doos. Dit scheelt veel geld en ook handeling voor het magazijn. Ze hoeven maar een doos te pakken i.p.v. te kijken of ze de juiste taal hebben gepakt.