Wat zal ik deze week nou eens gaan posten?

Wat zal ik deze week nou eens gaan posten?

Social media is leuk maar ook enorm intensief. Niet alleen om er doorheen te scrollen en overal op te reageren (want je wilt de algoritme wel blijven voeden) maar ook om al dat content te creëren. Een van de dingen waar de meeste ondernemers tegen aan lopen is dus het maken van de content. Wanneer je begint heb je vaak ideeën genoeg. Maar na een tijdje droogt ook dat weer op. En dan komt al snel de vraag ‘wat zal ik deze week nou eens gaan posten?’

 

Zelf loop ik er ook steeds tegen aan. En dan vind je overal content guru’s die je precies vertellen wat je moet doen. Met mooie voorbeelden waar je, zeg eens eerlijk, niets aan hebt of niet te vertalen zijn naar jouw branche. Maar wat ze je niet vertellen is de ‘hoe’. En dat ‘hoe’, daar lopen we dan weer tegenaan. En dan heb je niet alleen Instagram maar ook Facebook en LinkedIn waar je actief op bent. Oh en voor sommigen komt daar ook nog eens TikTok en Pinterest bij kijken.

Je snapt het al, een dagtaak waar niet ieder bedrijf een ‘persoon’ voor kan inzetten. Dus hoe kan jij effectief met je tijd omgaan en toch nog gave content creëren?

Om je op weg te helpen heb ik een aantal tips voor je opgeschreven. En ja, ook hier lees je ideeën die andere je ook vertellen. Want hoe het ook wendt of keert, het werkt. Maar wat belangrijk is, is om te onderzoeken wat voor jouw bedrijf en jouw volgers werkt. Want niet elke tip is voor iedereen van toepassing. Lees ze door, pak wat jij denkt dat aansluit op jouw bedrijf en volgers, en ook op jouw agenda. En weet dat je altijd iemand kan inhuren om je te helpen.

Zoek de pijnpunten van je klant

Wat belangrijk is, en iedereen roept het, is inspelen op de pijnpunten van je klant. Gek genoeg roep ik dan al snel voor mezelf ‘ja maar wat is dat dan!’ Een manier om daar achter te komen is door met je klanten te praten of door de vragen die je ontvangt via mail, telefoon of socials op te schrijven en uit te werken.

Kom met handige tips

Tips zijn altijd leuk om te ontvangen. En daarom ook een leuk idee om deze te geven. Kom met tips die je klant helpt in het oplossen van zijn of haar pijnpunt.

De checklist

Een checklist is een handige tool om aan je klanten te geven. Maak een lijst met punten die je klant kan afvinken. Je zal zien dat wanneer zij de lijst niet kunnen afvinken ze al snel bij jouw komen. Zorg dus dat er ook een call-to-action in verwerkt zit.

Achter elk bedrijf zit een mens… Wie is…

Mensen werken met mensen en niet zozeer met bedrijven. Het is daarom altijd leuk om te laten zien wie de mensen achter je bedrijf zijn. Zo doe ik elke maand een ‘Wie is Emdesign’ post waarbij ik elke keer iets meer vertel over mijzelf en mijn bedrijf. Dat schept vertrouwen bij de lezer en je krijgt een klik met je volgers (of niet, maar die ‘ontvolgen’ je dan). Laat zien met wie ze zaken doen!

Zeg het met een quote

Het plaatsen van quotes of inspirerende tekst is altijd een leuke ‘tussendoor’ post waar toch veel mensen op reageren. Het is een leuke manier om je volgers te motiveren. Maar zorg wel dat het aansluit op jouw dienst of product.

Licht een van je klanten uit (casestudy)

Al onze klanten hebben een verhaal. En vaak een mooi verhaal dat gedeeld mag worden. Werk zo een verhaal uit waarbij je een klant in de spotlight zet. Waarom hebben ze voor jouw bedrijf of product gekozen. Dat helpt mensen bij het maken van keuzes omdat ze de ervaring van een ander lezen.

Video zijn populair

Veel mensen vinden dit er een voor de categorie ‘niks voor mij’ en daar ben ik er ook een van. Maar bewegend beeld, dus video’s of reels, zijn dus populair. Vooral bij de jongere doelgroep zijn video’s van belang. Ga hier mee aan de slag om je product of dienst uit te leggen. Denk aan ‘Hoe kleur ik mijn haar met dit product’ of ‘Hoe kan ik een post maken in Canva’. Zorg er wel voor dat het geluid goed is, zo een stem in de achtergrond komt weer onprofessioneel over dus investeer in een microfoon en goed licht. Kleine moeite voor mooie resultaten.

Maak er ook een reel van

Wanneer je een post hebt geplaatst en extra aandacht wilt generen dan is het een idee om van je post een reel te maken, dus een kort filmpje. Reels zijn actiever en vallen sneller op dan een post in je feed. Zorg er voor dat er een call-to-action aan gekoppeld is zodat je volger ook werkelijk bij je profiel of site uitkomt. En vergeet ook hier niet aan je doelgroep te denken. Kijken zij geen Stories omdat je op LinkedIn zit? Dan heeft deze tip niet veel effect.

Circuleer je posts

Omdat je volgers niet alles te zien krijgen is het een aanrader om je content te circuleren. Pak de posts die goed scoren en plaats deze nog een keer. Je kan de foto vervangen en/of de tekst een beetje aanpassen. Vaak vergeten mensen dat ze het gezien hebben of ze denken gelijk ‘oh ja, daar moest ik nog iets mee’. Prachtige manier om weer in de schijnwerpers te komen van je doelgroep.

Zorg voor herkenning

Wat ook belangrijk is, is dat je volgers gelijk herkennen dat de post van jou is. Dit doe je door er voor te zorgen dat je huisstijl terug komt in het ontwerp. Dit kan je heel simpel doen door je huisstijl kleuren te gebruiken en je logo in het beeld te plaatsen. Nou kan je met Canva heel veel zelf alleen wanneer je elke keer iets nieuws gaat maken is de kans groot dat deze er toch weer anders uit komt te zien. Investeer in het laten maken van templates. Kijk eens op emdesign.nl/social-packs voor meer informatie.

Maar naast je feed is er ook Stories

Stories zijn op bijna alle socials een grote hit! Nou moet ik wel zeggen dat het op Instagram echt een ding is en op LinkedIn wat minder bekeken en ingezet wordt. Dus kijk goed naar je doelgroep, gaan zij ‘aan’ bij het bekijken van stories? Maar kijk ook naar het kanaal waar je op post en naar je bedrijf.

In je stories kan je dus best veel content kwijt. En, het blijft maar 24 uur zichtbaar. Leuk voor een ‘take-over’ waarbij je iemand binnen je bedrijf 24 uur lang toegang geeft om in de stories een verslag te maken van hun dagelijkse werkzaamheden. Dit wordt vaak in de sport gedaan om een team te promoten.

Een ander idee is om vragen te stellen aan je volgers door deze in de stories te plaatsen. Je krijgt gelijk interactie met je volgers en bouwt een mooi database aan vragen (dus pijnpunten) op voor je FAQ’s. Doe een quiz of stel open vragen. Altijd leuk wat daar uit komt.

Ok, ik heb allemaal content gemaakt alleen nu ben ik er dagelijks bezig met posten

En ook daar zijn weer oplossingen voor. Het inplannen van je content is namelijk ook een dagtaak. Dus wees creatief en gebruik daar een online tool voor. Facebook heeft zelf een gratis tool waar je voor Instagram en Facebook je posts kan inplannen. Wanneer je ook met andere kanalen werkt dan zal je toch een andere oplossing moeten vinden. Zelf gebruik ik Buffer (link: buffer.com) maar je hebt er nog meer. Buffer komt in een gratis variant maar zelf heb ik de abonnement vorm zodat ik meer opties en mogelijkheden heb. Ik plan er alles in voor mijn twee bedrijven met samen 8 social media accounts. Kijk eens rond een kies de optie die voor jou het beste past.

Leuk! Alleen heb ik hier geen tijd voor

Nou heb je een aantal ideeën ontvangen maar dan ben je er nog niet. Wijs iemand aan binnen je bedrijf om zich hier op te storten zodat je zeker weet dat er een regelmaat komt in het plaatsen van nieuwe content. Ook is het van belang dat je content blijft maken. Want de algoritmes zijn nogal vervelend dat wanneer je een tijdje niets hebt gedaan je dan weer vanaf nul begint. Wanneer je niemand binnen je bedrijf kan aanwijzen heb je altijd de mogelijkheid om daar iemand voor in te huren. Je zal dan nog vaak zelf met content moeten komen maar diegene kan er dan wel voor zorgen dat het allemaal regelmatig geplaatst wordt.

Zelf heb ik 8 accounts voor mijn twee bedrijven waar ik regelmatig (zeg maar dagelijks) op post. Omdat ik daar niet elke dag tijd of zin in heb, heb ik een online tool aangeschaft die het allemaal voor mij doet. Eens per maand ga ik zitten en plan ik alles in voor alle kanalen. Zo weet ik dat er elke dag iets online gezet wordt zonder dat ik er zelf bewust mee bezig hoef te zijn en het dus vergeet. Zoek naar oplossingen die passen bij jouw bedrijf. Want niet iedereen kan iemand inhuren voor het bijhouden van alle socials.

Waar begin ik en wat past er het beste bij mijn bedrijf

Of het nu om het ontwikkelen van content gaat of het inplannen, daar zijn allemaal oplossingen voor. Wil je templates in je eigen huisstijl dan kan ik je daar zeker bij helpen.

Boek de Style Scan