7 stappen om je nieuwsbrief te testen

7 stappen om je nieuwsbrief te testen

We hebben allemaal een website of nieuwsbrief maar niet altijd brengen deze het gewenste effect. Want je sales gaan niet omhoog na bijvoorbeeld een emailing. Of er haken veel mensen af wanneer ze op je landingspagina komen. Om er achter te komen waarom je doelgroep niet hapt kan je gebruik maken van de techniek A/B testen.

 

Je zal het vast wel een keer gehoord hebben, maar wat is het nou eigenlijk? Ikzelf ben sceptisch, en ik zal je ook zeggen waarom. Maar toch is het een techniek die veel gehanteerd wordt bij het testen van een landingspagina op een website of nieuwsbrief. Wat is het en hoe werkt? Dat leg ik je uit.

Gaan we voor groen of rood…

Wanneer je wilt weten wat voor jouw doelgroep het beste werkt qua kleuren of type afbeelding is A/B testen een handige tool. Wat je doet is namelijk twee versies van dezelfde boodschap tonen aan je doelgroep. Je laat een deel van je doelgroep versie A zien, en de andere helft versie B – vandaar A/B testen. Per versie heb je dus andere elementen verwerkt. A heeft bijvoorbeeld een rode button, B een groene. Maar je kan ook de layout (opmaak) van je bericht anders tonen of een andere foto of tekst gebruiken. Door de verzamelde data op deze twee varianten kan je dus zien welke het beste werkt en dat weer verwerken in je toekomstige uitingen.

En daarom ben ik sceptisch…

Want ik ben weer zo iemand die zegt ‘maar om het echt te weten moet je iedereen dezelfde twee versies sturen, om zeker te weten welke het meeste effect heeft. Want hoe weet jij wat jouw doelgroep mooi vindt? Het is een gok. Kan zo zijn dat wanneer je mij A stuurt en ik nergens op klik ik dat bij B wel doe. Maar die heb ik dan nooit gezien en ben je dus een conversie verloren.’ Na een mooie discussie met het online team was de conclusie dat ze daar geen antwoord op hadden.

Maar laat dat je niet weerhouden van het niet doen. En om je daarbij te helpen heb ik een stappenplan voor je gemaakt om het zelf in de praktijk toe te passen.

1. Wat ga je testen – nieuwsbrief, landingspagina, advertentie, etc.

Om te testen heb je eerst een ‘product’ nodig om te testen, bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Vervolgens kies je wat je gaat testen – een variabel. Dat kan zijn een afbeelding, buttons of teksten. Houd het wel bij één variabel. Wanneer je meerdere dingen tegelijk test kun je niet goed zien wat wel en niet werkt.

Wil je wel meerdere variabelen testen? Kies dan voor multivariate testing. Dan test je verschillende variabelen tegelijkertijd en de combinatie van deze variabelen – scheelt je meerdere A/B testen maar een techniek die ik hier niet ga behandelen.

Als voorbeeld neem ik een nieuwsbrief waarbij ik de buttons ga testen.

2. Wat is het doel van je test

Testen heeft alleen zin wanneer je een doel stelt. Bijvoorbeeld: ‘Welke nieuwsbrief leidt tot meer conversie, de rode button of de groene?’ Versie A is het origineel en heeft dus de rode button. Maar omdat we willen testen wat het effect van de kleur button heeft krijgt versie B een groene.

3. Wie krijgen welke versie te zien

Vervolgens kijk je naar je mailinglist – dit is je doelgroep. Deze deel je in twee groepen, want je hebt twee groepen nodig om te testen. Om een goede analyse te voeren is het wel gewenst om tussen de 25-100 mensen in een groep te hebben, of meer. En zorg dat ze ook gelijk verdeeld zijn qua aantallen, dus niet 25 in groep 1 en 75 in groep 2. Een gelijk aantal zorgt voor een realistisch beeld.

4. And the winner is – cijfers

Na het uitsturen van je twee mailings ga je kijken hoe je doelgroep reageert – de analytics. Vooraf kun je een voorwaarde bepalen, bijvoorbeeld ‘De groene button moet 15% meer conversie opleveren dan rood.’ De cijfers laten zien welke mailing de beste conversie heeft gebracht. Wanneer groen dus beter heeft gedaan dan rood, kun je er voor kiezen om in het vervolg een groene button in je nieuwsbrief te plaatsen. Ook kan het zijn dat er geen verschil is of de rode juist beter werkt, dan weet je dat je al op de goede weg zit en dat je de kleur van de button niet hoeft aan te passen. Kies dan een ander variabel om te testen bij je volgende nieuwsbrief.

5. Duur van het testen

Een A/B test heeft geen vaste duur en verschilt per ‘product’ dat je test maar ook per bedrijf. Het is belangrijk dat je genoeg data verzamelt om de test te kunnen beoordelen. Het kan zo zijn dan wanneer je een landingspagina test je kijkt naar de duur van de campagne. Zonder genoeg data kan je niet zien of versie A daadwerkelijk beter is dan versie B.

6. Wat vindt je doelgroep nou eigenlijk – feedback

Deze vind ik dus raar want je laat je doelgroep maar 1 versie zien dus hoe kunnen ze feedback geven? Je zou op een later tijdsstip een enquête kunnen sturen naar mensen uit beide groepen. In de enquête laat je beide varianten zien en stel je gerichte vragen zoals ‘waarom kies je voor de rode of groene button’. Maar wanneer je een enquête uitstuurt zonder dat ze de twee versies gezien hebben, is het erg lastig om hier antwoord op te geven. Ik stel voor om een test panel op te stellen van volgers/klanten en hun gericht een mail te sturen met vragen en voorbeelden. Geef ze desnoods een beloning (10% korting op je volgende bestelling) om de enquête in te vullen.

7. En wat doe je met de resultaten

Zodra alle data binnen is ga je evalueren en analyseren. Kijk zorgvuldig naar de bevindingen en haal daar de conclusies uit. Wanneer je data overduidelijk vertelt dat de groene button meer conversie leverde dan de rode, blijf dan niet eigenwijs de rode button gebruiken. De testers kiezen niet voor niets de groene button. Anders had je net zo goed niet kunnen testen.

Hoe nu verder

Denk je nu, ‘ok leuk maar dit blijft toch een beetje abracadabra voor mij’. Boek dan de vrijblijvende Style Scan. Ik neem je graag mee in het proces of kan je helpen door het uit handen te nemen zodat jij gewoon lekker bezig kan zijn met je eigen projecten.

Boek de Style Scan